Onderwijs door N-VA op de kaart gezet

Onderwijs door N-VA op de kaart gezet

Dat onderwijs voor N-VA een prioriteit is, zal nu wel duidelijk zijn. Het thema heeft mijn week alvast grotendeels mee ingevuld.

De zware klemtoon die Vlaams minister Geert Bourgeois en voorzitter Bart De Wever op het verkiezingscongres van N-VA op onderwijs legden, bleef niet onopgemerkt. De andere partijen schoten in een kramp, want voelden meteen aan dat N-VA de juiste snaar had geraakt.

 

Ik mocht twee dagen later ‘opdraven’ om in Reyers Laat in debat te gaan met Mieke Van Hecke, de topvrouw van het katholiek onderwijs. Ook in de kranten kwam het thema ruim aan bod. De Tijd noemde me daarbij twee dagen na elkaar in inhoudelijk erg goede artikels, met een verouderde foto van mij weliswaar.

 

Vlaams-nationalisten gaan voor onderwijsstemmen

De Tijd - 29 april 2014

 

De N-VA stelt het onderwijsdebat op scherp. De partij verzet zich opnieuw fel tegen een brede eerste graad en de afschaffing van het aso. De N-VA mikt zonder gêne op het onderwijspersoneel en op de ouders van meer dan 1 miljoen leerlingen.

 

'Read my lips: met de N-VA wordt het aso nooit afgeschaft.' Zowel Geert Bourgeois, de nummer een van de N-VA in de Vlaamse regering, als N-VA-voorzitter Bart De Wever maakte in het weekend van het onderwijs de inzet van de Vlaamse campagne. Van een inhoudelijke bocht is geen sprake. De N-VA heeft in de Vlaamse coalitie zwaar gewogen op de hervorming van het secundair onderwijs. De tekst van de hervorming is op vraag van de partij afgezwakt en dubbel interpreteerbaar wat betreft de brede eerste graad en de toekomst van het traditionele aso.

 

Pas na een evaluatie in 2016 wordt beslist of de plannen voor de nieuwe structuur effectief doorgaan. En zelfs dan blijven aso-richtingen zoals Latijn-wiskunde bestaan. Alleen de naam 'aso' zou veranderen in 'doorstroomrichtingen' naar het hoger onderwijs. Dat belet niet dat de sp.a en vooral CD&V zich koud gepakt voelen door de uitspraken van hun Vlaamse coalitiepartner. 'Dit is onbegrijpelijk', zei Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) zondag. 'Het masterplan is goedgekeurd met twee N-VA-ministers om de tafel. Je kunt niet zomaar zeggen dat je je daar niets van aantrekt.'

 

CD&V en de sp.a worstelen om in de onderwijswereld steun te vinden voor de hervormingsplannen. De onderwijswereld is electoraal nochtans van groot belang. Bijna 150.000 mensen werken in en voor het lager en secundair onderwijs. Tel daar nog het volwassenen- en het deeltijds kunstonderwijs bij en de teller staat op 183.000. De N-VA haalde onlangs leraar Peter De Roover binnen, die op een verbaal sterke wijze het verzet in de leraarskamers naar het politieke niveau tilt.

 

Maar vooral bij de ouders valt electoraal te scoren. Meer dan 1,1 miljoen kinderen volgen les in het Vlaamse onderwijs. Vooral de ouders van kinderen in het lager onderwijs wachten bezorgd af hoe de middelbare school van hun zoon of dochter er zal uitzien. Terwijl de N-VA op Vlaamse en migratiestandpunten de rechterkant aanboort, mikt ze voor onderwijs zonder gêne op de middenklasse van de bevolking en op de centrumkiezers. De N-VA is kandidaat om de volgende Vlaamse minister van Onderwijs te leveren. Bovendien is de partij de enige die zich succesvol profileert als een tegenstander van de structuurhervormingen in het onderwijs. Open VLD-voorzitster Gwendolyn Rutten 'verwelkomde' De Wever gisteren in het antihervormingskamp, maar dat kwam nogal lachwekkend over. Open VLD blies de afgelopen maanden warm en koud in het debat en kon het protest in de onderwijswereld politiek nooit verzilveren.

 


De N-VA haalde onlangs leraar Peter De Roover binnen, die op een verbaal sterke wijze het verzet in de leraarskamers naar het politieke niveau tilt.


 

Volgende onderwijsminister wordt cruciaal

De Tijd - 30 april 2014

 

De coalitiepartners CD&V en sp.a verwijten de N-VA 'woordbreuk' over de hervorming van het secundair onderwijs. Waar of niet, de volgende minister van Onderwijs zal de geplande onderwijshervorming maken of kraken.

 

'Read my lips: ik heb gelogen.' Sp.a-voorzitter Bruno Tobback haalde gisteren hard uit naar coalitiepartner N-VA. Met één welgemikte oneliner had N-VA-voorzitter Bart De Wever het onderwijs het afgelopen weekend in het centrum van de verkiezingscampagne geplaatst: 'Read my lips: met de N-VA zal het aso nooit afgeschaft worden. Nooit.' De coalitiepartners CD&V en sp.a reageerden furieus op de 'woordbreuk' van hun coalitiepartner. De N-VA heeft de hervorming mee onderhandeld en goedgekeurd. Het CD&V-kopstuk Hilde Crevits viel naar eigen zeggen van haar stoel. 'Zo'n oneliner geeft de indruk dat een stem voor de N-VA betekent dat aan het onderwijs niets zal wijzigen.'

 

Interessanter dan de vraag of de N-VA deloyaal is, is de inzet van het debat. De volgende legislatuur maakt of kraakt de geplande hervorming van het onderwijs. De Vlaamse regering bereikte daar in juni vorig jaar een politiek akkoord over, maar de volgende minister van Onderwijs moet dat akkoord uitvoeren. Hij of zij moet in 2016 bovendien de knoop doorhakken over een eventuele structuurhervorming. Het is geen toeval dat zowel CD&V als de N-VA expliciet de onderwijsportefeuille claimen. 'De N-VA heeft duidelijk gemaakt waar ze voor staat', vertaalde leraar en N-VA-kandidaat Peter De Roover maandag de uitspraken van zijn voorzitter. 'Het is heel belangrijk wie na de verkiezingen de bakens in het onderwijs zal uitzetten. Wij zijn tegen de revolutie in het onderwijs.' De hervorming van het secundair onderwijs hangt dus aan een electoraal zijden draadje.

 

Waarover gaat de discussie en wat zijn de standpunten?

 

1 KOMT ER EEN BREDE EERSTE GRAAD?

 

Dat is in feite een non-discussie. Alle partijen zijn het erover eens dat er geen brede eerste graad komt, waarbij alle leerlingen in een klas hetzelfde programma krijgen, iets wat de N-VA 'eenheidsworst' noemt. De eerste graad wordt inhoudelijk wel breder: leerlingen kunnen van meer vakken proeven voor ze een richting kiezen. Het gemeenschappelijke basispakket wordt net als vandaag aangevuld met een programma op maat: wie ergens goed in is, kan zich daar extra in verdiepen. Wie nood heeft aan extra begeleiding, krijgt ondersteuning. De definitieve studiekeuze volgt net als vandaag pas op 14 jaar.

 

2 WORDT HET ASO AFGESCHAFT?

 

Dat is het kernpunt van de discussie. De onderhandelde tekst bepaalt dat de etiketten algemeen secundair onderwijs (aso), technisch secundair onderwijs (tso) en beroepssecundair onderwijs (bso) verdwijnen. De honderden studierichtingen worden geëvalueerd en in een nieuwe structuur gegoten op basis van interessedomeinen, zoals wetenschap en techniek of talen. Binnen elk interessedomein leiden sommige richtingen naar het hoger onderwijs (doorstroomrichtingen) en andere naar de arbeidsmarkt. Het etiket aso verdwijnt dus, maar de inhoud niet. De richting Latijn-moderne talen wordt bijvoorbeeld een doorstroomrichting in het interessedomein talen.

 

'De inhoud van het aso wordt niet afgeschaft. Dat staat niet in de teksten en dat weet Bart De Wever heel goed', beklemtoonde Mieke Van Hecke, de topvrouw van het katholiek onderwijs, maandag in 'Reyers laat'. De beslissing over de nieuwe structuur is er wel een onder voorbehoud. Pas in 2016 zal de Vlaamse regering evalueren of die nieuwe structuur effectief tot een hogere kwaliteit leidt. Volgens Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (sp.a) is dat een routineprocedure, omdat de evaluatie hoe dan ook positief zal uitvallen. Maar de N-VA ziet dat anders. 'Wij schaffen het aso, tso en bso niet af', zegt De Roover. 'Die opdeling is nodig. We moeten weg van de discussie over structuren en terug naar het klaslokaal.'

 

3 KOMEN ER BREDE SCHOLEN

 

Officieel kiezen kinderen vandaag op 14 jaar. Maar officieus gebeurt dat al op 12 jaar door de schoolkeuze. De hervorming ijvert daarom voor domeinscholen. Die bieden binnen een domein (bijvoorbeeld talen) alle richtingen aan, zodat alle kinderen door dezelfde schoolpoort lopen. De stap naar domeinscholen was oorspronkelijk verplicht, maar dat zinde de N-VA niet. Scholen zullen in de toekomst enkel financieel aangemoedigd worden om een domeinschool te worden. Het blijft voor een school dus mogelijk om enkel doorstroomrichtingen (aso-richtingen) aan te bieden. Het risico daarvan is dat de hervorming in twee snelheden gebeurt: sommige scholen stappen mee in het verhaal, andere blijven op de huidige manier werken.

 

(geplaatst 2 mei 2014)

 

FOTO: De Tijd, met een foto van mij uit de oude doos.

 

TIP: Dankzij internet kunnen wij ook veel mensen bereiken buiten de klassieke media om. Help daarbij en deel dit artikel. Gewoon op de knop hieronder drukken.

Labels