Zondagsmijmering: Over de Renault 17ts
Met de aanschaf van die Fiat 600 begaf ik me trouwens al een stuk dieper in de wereld van de automobieldwepers, want daarvoor bewoog ik me voort in een Citroën Berlingo. Heerlijk karretje, veel auto voor weinig geld, onwaarschijnlijke stapelruimte maar tenzij gevoerd door een elektricien of hoofd ener kroostrijk gezin wekt het vooral blikken van deernis op bij de liefhebber van het patserwezen.
Om maar te zeggen dat zich tot u iemand richt bij wie blitse vierwielers weinig opwinding opwekken.
Dat mag wie mij als kind kende, verbazen aangezien alles er toendertijd op wees dat de bengel in kwestie zou uitgroeien tot hartstochtelijk kijker van Top Gear. Mijn verzameling Matchboxkes was me liever dan wat ook, de talloze spelletjes autokwartet met Jos stelden me in staat van het gros der wagens het exacte ccm of aantal toeren/min. foutloos af te dreunen, weliswaar geen idee hebbend wat zoiets te betekenen kon hebben. Bij ccm was hoger beter, bij toeren/min. net omgekeerd, zo besloten we na vergelijking tussen kaarten met blitse karren en die met minder indrukwekkende modellen. Tienjarige kameraden weten gaten in de logica probleemloos te overbruggen met een wederzijdse knipoog.
Dat haast al mijn matchboxkes intussen zoek zijn geraakt, snijdt me bijwijlen nog scherp door die ondefinieerbare plek waar de melancholie huist. De kwartetsetjes, keurig gestockeerd in IJboerke-dozen, hebben verhuizingen en ander ongerief wél overleefd. Ze worden niet meer geopend, die plastieken houdertjes, maar ze binnen handbereik te weten geeft het gevoel toch enige greep te houden op het fenomeen verval.
De aflopende week besteedde ik deels aan het wegwerken van oude papieren. Ik ben een notoir onbekwame weggooier, wat onder meer leidt tot ophoping van bergen papier. Af en toe poog ik de druk op de fundamenten onzer woning enigszins te verlichten, met beperkt resultaat overigens.
Stootte ik deze week daarbij toch op een forse farde met daarin brochures van automodellen. Die verzamelde ik als snotaap door merkgarages af te lopen om daar vierkleurige folders te gaan bedelen. Met succes want toentertijd keek men niet op een druksel meer of minder, de digitale wereld bestond niet en bood dus geen alternatief voor de papieren brochure. Dat een oudere neef van me werkte als verkoper van Peugeot hielp me zeer bij het aandikken van mijn oogst.
Die farde viel dus niet ten prooi aan eerdere opruimoperaties. Ook nu besliste ik ze te bewaren.
De Volkswagen Scirocco, Peugeot 104, Fiat 131 Mirafiori, Lada 1300, Ford Consul, Citroën Break DS (waarvan de eigenaar, zo leert de foto, zich beschikbaar kan stellen van het vriendenheir dat met medeneming van heel veel gerief de duiksport wenst te gaan beoefenen), Opel Manta, Datsun 260Z, Mitsubishi Colt Lancer, … u zegt het maar, ze zitten er allemaal tussen en veel meer.
Wist u, bijvoorbeeld, dat de Lada 1300 ‘stijlvol’ en ‘onvermoeibaar’ werd genoemd, door Lada zelf weliswaar. Rijklaar woog die 955 kg. en het vehikel mat 4043 mm. Ik kan het allemaal opzoeken voor u.
Eén merk ontbreekt opvallend: Renault. Nu was net dat mijn favoriete merk en ik bezat een indrukwekkende schat aan brochures van die wagens die in elkaar gepuzzeld werden in Boulogne-Billancourt - bolwerk van de communistische vakbond én geboorteplaats van Lorenz, mijnheer prinses Astrid, maar daarvan was ik allemaal onwetend; de naam Boulogne-Billancourt klonk gewoon zo indrukwekkend dat daar wel een heel grote fabriek moest staan.
In het bijzonder de Renault 17 TS inspireerde mijn jongensdromen, die met de vier ronde koplampen, niet zijn broer met twee rechthoekige. Wellicht bewaarde ik de extra-gekoesterde Renaultbrochures apart, in een bijzondere kaft. Die vind ik niet meer terug, stelde ik deze week vast.
Hoewel, de niet onderzochte stapel oogt nog hoopvol. Menige schat ligt er in verborgen, mogelijk dus ook de folders van Renault of, wie weet, mijn matchboxke van de Renault 17 TS dat ook zoek geraakte. Gelukkig zit zijn kaart wel in een kwartetsetje.
Een autogek werd ik niet, een archiefliefhebber des te meer.
Facebook, 18 februari 2024
- Login om te reageren