Hoe krijgt de club-De Croo impact?
We kunnen drie categorieën onderscheiden. Op niveau één volstaat het woord om meteen te volgen. Bij niveau twee zet het woord aan tot nader onderzoek met het oog op eventueel handelen. Niveau drie doet de deur dichtsmijten wanneer het woord klinkt.
Voorbeelden:
De dokter schrijft na onderzoek een medicijn voor ter behandeling van je kwaal. De overgrote meerderheid stapt naar de apotheker en slikt thuis zoveel pillen en zoveel keer per dag als door de arts voorgeschreven. Mensen die de bijsluiter gaan doorploeteren vooraleer tot slikken te besluiten, zijn er natuurlijk ook. Bij de meesten blijft het gezag van de huisarts evenwel nog intact.
De voorpagina van een reclameblad in het rek naast de kassa roept een film uit tot absolute ‘mustsee’. Je houdt wel van een goede prent, neemt de lokale weekbode mee naar huis om de recensie te lezen, surft wat rond op internet en vraagt aan de buur-filmfanaat met vergelijkbare smaak wat die er van vond. Je weegt de info en beslist tot het ene of het andere.
De overheid suggereert in een spotje het etenskliekje van gisteren in de microgolfoven op te warmen. Indien de sociale media en Vlaandrens togen een graadmeter vormen, volstaat dat voor velen om dat oventje stevig af te kleven en naar de kelder te verwijzen teneinde elke eventuele aanvechting om iets te doen dat de overheid aanraadt de baas te blijven.
Niet dat we onze energierekening per se zo hoog mogelijk willen houden of tot elke prijs Poetins oorlogsmachine steunen maar als het van ‘Brussel’ komt… Categorie C dus, bij gebrek aan niveau D of E.
De gezagsvolgorde luidt dus: huisarts (ja, doe ik), lokaal reclameblad (wil ik over nadenken), de overheid (ik verdom het en val liever dood).
Als het dan toch zo is, kan de overheid er maar beter rekening mee houden in klasse C te zitten in plaats van hardnekkig de huisarts te willen imiteren. De les lijkt klaar als een klontje.
Ik schrijf het enige zinvolle advies hier graag even uit, constructieve oppositievoerder zijnde.
Alexander en Tinne, lanceer een ‘je hebt impact 2.0’-campagne en suggereer in een breed verspreid spotje de verwarming een graad hoger te draaien, raad aan het gasvuur reeds een kwartier voor koken aan te steken en onthul dat het klimaat baat heeft bij snelheden van minstens 140/uur op de autosnelweg.
Wedden dat het de impact van jullie Vivaldi-club een booster geeft?
Verschenen op Facebook op 13 april 2022.
- Login om te reageren