In debat met Mieke…

In debat met Mieke…

N-VA zette het thema onderwijs op het verkiezingscongres op de voorgrond. CD&V schoot vervolgens in een kramp en dus zag de VRT wel brood in een debat tussen mij en Mieke Vanhecke. Die combinatie biedt altijd een waarborg voor een pittige ontmoeting.

Reyerslaat nodigde me gisterenavond uit om nog eens in debat te gaan met Mieke Vanhecke (hier klikken), ooit parlementslid voor CVP/CD&V en nu bezig aan haar laatste maanden als topvrouw van het katholiek onderwijs. Een eerdere ontmoeting tussen ons voor Terzake is velen bijgebleven.

 

N-VA slaagde er in op het verkiezingscongres om het thema onderwijs sterk naar voor te schuiven. CD&V ging vervolgens in de kramp. Wat achtergrond daarbij kan wellicht geen kwaad.

 

Peilingen kunnen wat doen met mensen en partijen. Wellicht loopt er hier en daar wel een N-VA’er euforisch naast de schoenen mosselen te roepen vooraleer de beer geschoten is. Het is zo aantrekkelijk in goede peilingen te geloven dat een mens er wel eens bij gaat hallucineren.

 

Maar bij CD&V hakken de slechte peilingresultaten er echt stevig in. Kris Peeters, anders gespecialiseerd in het monotoon opzeggen van notarisberichten, greep naar de botte bijl en zwierde die ongecontroleerd richting N-VA. Enkele dagen later verloren hij en zijn partij alle pedalen in hun reactie op het onderwijsstandpunt van N-VA dat Geert Bourgeois, Matthias Diependaele en Bart De Wever zo nadrukkelijk op tafel smeten op het verkiezingscongres in Brugge.

 

Zou CD&V echt pas nu ontdekt hebben dat Geert Bourgeois in juni 2013 zwaar gewogen heeft bij het uitdokteren van het zogenaamde Masterplan voor het onderwijs? Onder zijn impuls werden de meest gekke plannen van Pascal Smet teruggeschroefd naar een slimme hervorming, die het onderwijs niet overhoop gooit maar een aantal concrete pijnpunten aanpakt. Een mooi voorbeeld is de klemtoon op de goede kennis van het Nederlands, waarvan heel veel leerlingen zeer veel baat zullen hebben.

 

Nu wekt een onhandige CD&V zowaar de indruk aan de kant te gaan staan van de beeldenstormers die ons goed onderwijs op zijn kop willen zetten. Er leek zelfs een tandem met Groen te groeien, terwijl de buitenissige ideeën van die partij over onderwijs de haren ten berge doen rijzen.

 


Zou CD&V echt pas nu ontdekt hebben dat Geert Bourgeois in juni 2013 echt gewogen heeft bij het uitdokteren van het zogenaamde Masterplan voor het onderwijs?


 

Als Geert Bourgeois rustig de feiten op een rijtje zet, dan wordt hem verweten zijn woord te breken. Kris Peeters gebruikte het woord ‘onbegrijpelijk’. Het volstaat evenwel om de tekst te lezen van het Masterplan, om vast te stellen dat Geert, Matthias en Bart het wel degelijk begrepen hebben.

 

Gelukkig trouwens dat N-VA er bijvoorbeeld voor heeft kunnen zorgen dat de studiekeuze niet wordt uitgesteld tot 14 jaar. Professor Dirk Van Damme is onder meer gewezen kabinetschef van Frank Vandenbroucke toen die minister van onderwijs was en werkt nu voor de OESO als onderwijsdeskundige. In De Morgen van 9 oktober 2012 zei die: ‘De studiekeuze uitstellen tot 14 jaar, zoals minister van onderwijs Pascal Smet (sp.a) die wil, is nutteloos en hypothekeert de toekomst van jongeren’. Mooi dat N-VA daar een stokje voor stak.

 

Maar er zijn nog mensen die aan het nut van die uitgestelde keuze twijfelen. In De Standaard van 26 november 2012 lezen we:

 

VRAAG “Wat met de brede eerste graad, het uitstel van de studiekeuze van twaalf naar veertien jaar?”

 

ANTWOORD: “De keuze van een richting op twaalf jaar is niet het hoofdprobleem, leren experts mij. Niet de richting, maar de schoolkeuze is het belangrijkste. Dat los je niet op door de studiekeuze naar veertien jaar uit te stellen of de eerste graad gemeenschappelijk te maken.”

 

Aan het woord: Kris Peeters, jawel dezelfde Kris Peeters. Slotsom: de verkiezingen zullen in heel grote mate bepalen hoe ons onderwijs er morgen zal uitzien. Het standpunt van N-VA is duidelijk: niet inzetten op structuren maar op mensen; fijne en slimme ingrepen in plaats van een brutale revolutie; grote klemtoon op de kennis van het Nederlands; specifiek onderwijs voor alle kinderen; de keuzemogelijkheid niet afschaffen of verlaten maar meer inzetten op de begeleiding bij het maken van die keuze; opnieuw meer aandacht voor kennis ; meer ruimte voor wetenschap en techniek in het basisonderwijs en, last but not least, terugschroeven van de administratieve lasten voor leerkrachten die weer in eerste instantie les moeten kunnen geven. Want zonder geestdriftige leerkrachten lukt goed onderwijs nooit.

 

Onze kinderen in Vlaanderen zijn het meer dan waard.

 

P.S.: Nog deze afsluiter die typerend is voor de kwaliteit van de berichtgeving over onderwijs in sommige media. In De Standaard lezen we vandaag: 'Zowat 14 procent haalt niet eens een diploma.' En dan nu de feiten: De EU-doelstelling is 10%, Vlaanderen zit op 8,7%. In onze grote steden ligt dat cijfer veel hoger, daarbuiten een stuk lager.

 

(geplaatst 29 april 2014)

 

FOTO: Beeld van het debat

 

TIP: Dankzij internet kunnen wij ook veel mensen bereiken buiten de klassieke media om. Help daarbij en deel dit artikel. Gewoon op de knop hieronder drukken.

Share this

delen

 

 

Labels