Tussenkomst tijdens actualiteitsdebat over de eerste aanpassing van de begroting 2016

Tussenkomst tijdens actualiteitsdebat over de eerste aanpassing van de begroting 2016

De Kamer hield op 16 april 2016 een actualiteitsdebat over de eerste aanpassing van de begroting 2016 na de recente begrotingscontrole. Tijdens mijn tussenkomst legde ik de nadruk op drie belangrijke elementen: het activeren van mensen die langdurig in een ziektevoorziening zitten, werkloosheid en pensioenen. U kan mijn volledige tussenkomst hier nalezen. 

 

Deze regering is gestart met de ambitie om een hervormingsregering te zijn en ik denk dat de begrotingscontrole die net werd afgerond, dat die die ambitie sterk ondersteunt.

 

Het model dat hier net door de vorige spreker van de PS uit de doeken werd gedaan, het oude model dat barst van rigiditeit, een model dat jobcreatie en activering eerder hindert dan stimuleert is aan een grondige revisie toe. Daar zijn ook dit keer weer ernstige aanzetten toe genomen en dat is iets wat onze fractie ten zeerste verheugt.

 

Er zijn drie punten die daarbij in het oog springen en die ik hier heel kort zou willen belichten.

 

Het eerste betreft het activeren van mensen die langdurig in een ziektevoorziening zitten vandaag. Waarbij in het verleden teveel een zwart-wit situatie werd gecreëerd waarbij mensen ofwel volledig in staat waren om te werken dan wel helemaal niet in staat om te werken, evolueren wij meer en meer dankzij de inspanningen van deze regering naar een model waarbij mensen de kans wordt geboden om te activeren. Want er wordt toch gemakkelijk gezegd en de indruk gewekt dat mensen in een situatie van ondersteuning houden die mensen ten goede zou komen terwijl iedereen weet dat het zelfs gezondheidstechnisch een goede zaak is om mensen te helpen begeleiden naar actieve deelname aan het maatschappelijke leven.

 

Dat hier de verantwoordelijkheid wordt gedeeld en dat hier zowel werkgevers, heel belangrijk, als werknemers alsook ziekenfondsen in deze operatie worden meegenomen, maakt van dit onderdeel van de afspraken een zeer evenwichtig pakket.

 

De tweede is, en ook dat is belangrijk met het oog op de activering, het werkloosheidsluik en ook daar wordt te gemakkelijk de indruk gewekt dat besparingen zouden neerkomen op het terugschroeven, op het verminderen, van uitkeringen. Terwijl natuurlijk ook besparingen kunnen gerealiseerd worden door het aantal uitkeringstrekkers te verminderen, door het activeringsbeleid of door de filosofie te versterken dat mensen rechten opbouwen door eigen activiteit. Ook wat dat betreft zijn er een aantal maatregelen genomen die bijvoorbeeld verhinderen dat iemand na één dag arbeid ten volle in aanmerking zou komen voor een werkloosheidsvergoeding.

 

En een derde luik, meneer de voorzitter als u het mij toestaat, dat mij bijzonder na aan het hart ligt, is het pensioenluik. Ik denk dat het perfect verdedigbaar is en meer dan dat, dat het een zaak is van fundamentele rechtvaardigheid wanneer deze week ook opgemerkt werd dat iemand die vandaag als jonge vrouw of jonge man een carrière in het onderwijs opstart inderdaad even lang zal moeten werken dan iemand die in andere sectoren de arbeidsmarkt binnentreedt. Ik denk dat dat een zaak is van wederzijdse solidariteit.

 

Voor u staat iemand die zich tot de categorie van oudere leerkrachten mocht rekenen, daar in zijn hoofd nog altijd toe behoort en het ooit wellicht opnieuw zal zijn. Iedereen en dus ook oudere leerkrachten zullen inderdaad een aantal jaren langer moeten werken, een beperkt aantal jaren wanneer ze al een eind zijn opgeschoten in hun carrière, maar op het einde van die inspanning zullen zij een volwaardig pensioen krijgen dat wel degelijk evenwaardig is met het pensioen zoals dat vandaag wordt uitgereikt. Dat mensen dus door langer te werken hun deel van de verantwoordelijkheid mee opnemen zonder dat wij hen daardoor in hun inkomsten als gepensioneerde penaliseren is voor ons een onwaarschijnlijk belangrijk evenwicht.

 

Dat een systeem zoals opgebouwde ziektedagen die niet gebruikt worden en die dan later kunnen omgezet worden als een soort vervroegd pensioenstelsel, dat dergelijke systemen worden gebannen, zal toch wel de steun krijgen van iedereen in de bevolking die wenst dat iedereen op een gelijke manier wordt behandeld.

 

Mijnheer de eerste minister, heren en mevrouwen ministers, geachte collega’s. Een normale begrotingscontrole is een oefening normaal gesproken minder ambitie aan de dag wordt gelegd dan vandaag het geval is geweest. Ik wil trouwens in dat verband ook initiatieven noemen van minister Peeters wat werkbaar werk betreft die ook onze volle steun krijgen omdat ze passen binnen de benadering die wij daarin altijd naar voren hebben geschoven.

 

Deze oefening, deze begrotingscontrole, heeft veel meer ambitie uitgestraald dan doorgaans het geval is geweest. Ik mag vooral de hoop uitspreken dat de uitvoering daarvan geen aanleiding geeft, en dat is toch een waarschuwing die ik wel namens onze fractie wil geven, tot uitholling van de moedige maatregelen waartoe nu beslist werd. Dat zij in volle kracht, in volle betekenis zullen worden uitgevoerd als wet, als koninklijk besluit of in welke betekenis dan ook, zodanig dat de kracht van verandering die deze regering hier daadwerkelijk heeft uitgestraald, dat die zich ook in de praktijk mag vertalen. 

 


Tussenkomst in de plenaire zitting van 16 april 2016. Hier geplaatst op 25 april 2016.

 

Foto: © Belga

 

TIP: Dankzij internet kunnen wij ook veel mensen bereiken buiten de klassieke media om. Help daarbij en deel dit artikel. Gewoon op de knop hieronder drukken.