Politiek correct dogma maakt slachtoffertjes

Politiek correct dogma maakt slachtoffertjes

inclusief onderwijs

Volgens een onderdeel van de Raad van Europa gaat het M-decreet in het onderwijs niet ver genoeg en moet het Vlaams onderwijs nog inclusiever. Daarmee dreigt ons uitstekend buitengewoon onderwijs op termijn voor de bijl te gaan.

“Vlaams onderwijs moet inclusiever”, vindt een instantie van de Raad van Europa. Volgens journaliste Inge Ghijs in De Standaard gaat het “tergend traag” en daarbij heeft ze het over de daling van het aantal kinderen in het buitengewoon onderwijs. “Tegen dit tempo zijn we er binnen twintig jaar nog niet.” ‘Er’? Waar? Is de maatstaf echt: hoe minder kinderen in het buitengewoon onderwijs, hoe beter?

 

In diezelfde paaskrant schrijft een moeder: “Na veel twijfelen, tranen en goed afwegen hebben we op haar vier jaar de overstap gemaakt naar het buitengewoon onderwijs. Het was het mooiste geschenk dat we haar konden geven. Ze kon tussen gelijken landen tot een niveau waar ze wel grip op had, ondersteund door pictogrammen, smog (spreken met ondersteuning van gebaren) én het eindeloze geduld en geloof van de leerkrachten en therapeuten rond haar. Voor onze dochter is het buitengewoon onderwijs de enig juiste keuze geweest.”

 

Inge Ghijs’ pleidooi voor als maar meer inclusie raakt dan weer verstrikt. “Want het ene kind is artistiek begaafd, maar kan slecht rekenen. Het andere kind is een rekenwonder, maar kan niet mee met taal. Er zijn vluchtelingenkinderen die slecht Nederlands spreken of kampen met traumatische ervaringen. Het ene kind komt uit een gezin met een alcoholprobleem, een ander heeft de echtscheiding nog niet goed verwerkt. De ene is minder begaafd, de andere hoogbegaafd. Het ene kind is autistisch, het andere heeft dyslexie.”

 


“De mens ondergeschikt maken aan een idee loopt altijd verkeerd af”


 

En dan komt haar besluit: “Les op maat, in zijn meest doorgedreven vorm, zal ieder kind ten goede komen.” Wel, hier klinkt bizar genoeg een overtuigend pleidooi voor een sterk uitgebouwd buitengewoon onderwijs en tegen te ver doorgedreven inclusie in het onderwijs (bovendien tegen allerhande eenheidstypes en al te brede eerste graden).

 

Misschien moeten we gewoon dat VN-Verdrag waarop de inclusiefundamentalisten zich baseren herzien. In het belang van al die kinderen die nu slachtoffer dreigen te worden van politiek correcte dogma’s.

 

Of om het met de woorden van onderwijspsycholoog Wim Van den Broeck te zeggen: “Het probleem met inclusief onderwijs is dat men het niet ziet als een praktische kwestie, maar als een moreel summum. De mens ondergeschikt maken aan een idee loopt altijd verkeerd af (zo leert ons de geschiedenis). Belang van kind centraal stellen lijkt me ethisch sterker.”

 


 

Hier geplaatst op 3 april 2018. 

 

Foto: De Standaard, 31 maart 2018

 

TIP: Dankzij internet kunnen wij ook veel mensen bereiken buiten de klassieke media om. Help daarbij en deel dit artikel. Gewoon op de knop hieronder drukken.

 

Labels